Bad,  Fika & glass,  Lunch & middag,  På vattnet,  Slott&museer,  Stockholm

11 (corona-säkra) saker att göra i Stockholm

Redan i våras bestämde sig vår 11-årige Leo för vad han skulle beställa när vi kom till Babas, restaurangen han hade högst på sin lista-över-saker-att-göra-i-Stockholm (läs mer nedan om varför). Fotografiska muséet var högst på min. Min man ville gärna träffa en gammal kompis och 7-åringen som inte har någon koll på geografin tyckte att “Folkparken vore kul”. (Det är lekplatsen 300 meter från vårt hus hemma i Höganäs, så hon fick “önska om” och valde “att åka och bada” istället). Med den önskelistan satte vi oss i bilen (läs mer om att semestra med elbil här) och for mot Stockholm (mer om vårt smarta husbyte här och hur vi bodde gratis på semestern). Här är familjens tips!

1. Jättenäckrosor i Bergianska trädgården

Att bli inspirerad är en av mina reseanledningar, och jag är alltid på jakt efter nya vackra byggnader, platser och trädgårdar att besöka. Trädgårdar är dessutom bra ställen att bli av med spring i benen, så vi styrde mot Bergianska. Det kostar 20 kr för vuxna att gå in i det vackra orangeriet där jättenäckrosorna finns. Vi var tyvärr inte alls hungriga, men caféet Gamla Orangeriet ser så himla fint ut. Någon som varit där och vet om det är lika bra som det ser ut?

Jättenäckrosornas blad i Bergianska Trädgården

Adress: Gustafsborgsvägen 4. T-bana eller Roslagsbanan till Universitetet, sedan 10 min promenad.

2. Paddling i skärgården

Vi hängde hos kusinerna i Vaxholm i ett par dagar. En förmiddag hyrde vi kanot och kajak. Riktigt bra grej att göra många och med familjen och tryggt även med små barn (vi var i åldrarna 3 till 48 år) så länge det inte blåser eller de är rädda för vatten. Matilde tyckte det var rätt läskigt i kajaken – man sitter ju verkligen I vattnet – så hon hoppade över till kanot istället. Under hela veckan såg vi kanoter och kajaker överallt också inne i stan. Det finns hur många uthyrare som helst bland annat på Långholmen. Googla “hyra kajak Stockholm” bara! Vi hyrde hos Skärgårdens kanotcenter.

Paddla kanot är en av många roliga saker att göra i Stockholm med familjen.

3. Fotografiska muséet

Av alla saker att göra i Stockholm är ett besök på Fotografiska min favorit. Jag både älskar att fotografera och titta på andras bilder. Just nu måste man förboka plats (det gjorde vi på morgonen innan), vilket gick enkelt och smidigt på hemsidan.

Från Lauren Greenfileds Generation Wealth på Fotografiska

Utställningen vi såg den här gången var Lauren Greenfields Generation Wealth. Tiden försvann lite här för både jag och Martin blev helt uppslukade och läste varenda ord kring utställningen. Temat är vår besatthet vid pengar och det perfekta utseendet, och hur jakten på detta blivit våra nya livsmål. Just den här är kanske inte den mest barnvänliga fotoutställningen ska sägas – det finns bland annat bilder på skönhetsingrepp som är rätt läskiga, så vi utövade viss censur. Samtidigt fanns det flera delar, bland annat en som handlade om hur tjejer redan som barn trycks in i en färdig mall för hur de ska se ut för att lyckas, med bilder från en amerikansk skönhetstävling för barn – och den var intressant att prata med vår 11-åring om.

Adress: Stadsgårdshamnen 22. Närmsta hållplats Slussen (som är en byggarbetsplats just nu, så se till att ha gott om tid).

4. Ett dopp i Mälaren – Brunnsviks strandbad

Trots att jag varit många gånger i Stockholm, blev det först nu när vi mest var utomhus uppenbart att det verkligen är en stad byggd på öar, med vatten precis överallt. Barnen vill absolut bada och det finns flera centrala badplatser (här finns en toppenbra lista över badplatser i Stockholm). Vi körde till Brunnviks strandbad som ligger helt nära Bergianska trädgården. En fin liten strand med brygga, ingen trängsel trots att det var en solig lördag, och det fanns till och med en liten cykelburen glasskiosk där.

Adress: Frescati Hagväg 18. Närmsta T-bana/Roslagsbana är Universitetet.

5. Lunch på Bread & Wine

Ljuvlig pizza på Fotografiskas Bread & Wine

Fotografiskas restaurang har öppnat sommarkrog precis utanför muséet: Bread & Wine. Holy Moses vad gott det var! Vi beställde stenugnspizza och ett glas vin i den väldigt fint inredda utomhusrestaurangen (till och med handspriten var snygg). Vi tänkte väl att “tja, stenugnspizza brukar ju vara gott” men har inga speciella förväntningar. Sedan blev vi helt golvade, det så OTROLIGT gott. Vi var tvungna att fråga efter hemligheten, och servitören bara skrattade och sa “jag tror det är tomaterna”. Så de fick jag ju kolla upp, och det visade sig vara Pekkas tomater, som odlas helt koldioxidfritt i någon slags utbyte med en fiskodling.

Läste i efterhand att inomhusrestaurangen utsågs till världens bästa museirestaurang förra året – ibland har man tur helt enkelt!

Adress: Se Fotografiska ovan.

Världens snyggaste handsprit från Stockholms Bränneri

6. Glass-stopp hos Stikki Nikki

Stikki Nikki gör dagsfärsk ekologisk gelato och har flera små glasscaféer i Stockholm. Vi stannade till vid caféet i Gamla stan och köpte varsin kula och strosade sedan vidare genom stan.

Adress: Stora Nygatan 17, Gamla stan.

7. Riksdagshuset och Rosenbad

Leo framför Riksdagshuset

Ibland känner jag mig som Farbror Melker för jag stannar ofta upp och säger “nu ska ni få höra barn” när vi går förbi något “viktigt” (de lyssnar faktiskt väldigt artigt, än så länge). Till exempel tycker jag det är viktigt att barnen har koll på hur vårt samhälle styrs och fungerar, så vi tog en promenad förbi Riksdagshuset och klättrade på lejonen och pratade om vem som bestämmer och hur det fungerar. Och jag fick lära mig att Rosenbad, tvärs över gatan, heter så därför att det en gång i tiden var ett SPA-liknande badhus, där bad i rosenbad var den mest populära behandlingen. Bara en sån sak.

Adress: Riksgatan 1. 10 minuter från T-centralen, Kungsträdgården eller Gamla Stans T-bana.

8. Middag på Babas

Flera av Leos hip hop-idoler har egna burgare på menyn på Babas Burger and Bites. Babas (en baba är en riktigt god vän, någon som alltid blir glad att se dig och som alltid står på din sida) finns på flera ställen i Stockholm. Vi var på en nyöppnad i Sundbyberg. Gillar man hamburgare är ett besök ett måste – vi käkade PIPPI-burgare som var riktigt, riktigt goda i vad som nog är den fräschaste snabbmatsrestaurangen jag varit på. Coola graffitimålningar och skön belysning.

PIPPI-burgare på Babas
Grafittimålning på Babas I Sundbyberg

9. Drottningholms slottspark

Det UNESCO-märkta Drottningholm var ett bra och coronasäkert ställe att träffa släkten på. Jag kom dock hit med helt fel förväntningar – jag föreställde mig en prunkande slottspark a la Sofiero, och så var det inte alls. Det är en gigantisk grön park, ingen botanisk trädgård.

Det kan vara bra att veta. Nu var vi här för att umgås med släkten och det fanns inte tid att gå in i själva slottet, men jag tror besöket ger betydligt mer om man gör det. Eller tar båten hit och och får se Stockholm från vattnet samtidigt.

Vi fikade och åt god lunch på det klassiska caféet, och sedan gick vi runt ett par timmar och tittade på Kina Slott och Vakttältet, som var huset där vakterna sov på 1700-talet och som under romantiken målades som ett turkiskt tält.

Och så två bonustips:

I vintras tog vi tåget till Stockholm för att fira jul och gjorde ett par riktigt roliga utflykter med kusinerna, som funkar lika bra på sommaren (och i corona-tider):

10. Tekniska muséet

Min svägerska är grym på att hitta roliga saker att göra med barnen, så när hon föreslog ett besök här åkte vi såklart hit. Tekniska visade sig vara ett riktigt toppenställe. Här finns en gigantisk tv-spelsavdelning där man kan spela allt från klassiska Nintendospel till bortglömda udda spel till spel med 3D-glasögon. Här finns Gruvan (alltid intressant när man kommer från Höganäs eftersom trakten här är en schweizerost av gamla gruvgångar) där man med alla sinnen kan uppleva hur det var att arbeta i gruvorna förr, och hur det fungerar idag. Utställningen 100 innovationer visar de viktigaste innovationerna genom tiderna – också jätteintressant. Hela muséet bygger på modern teknik och interaktivitet, och passar både barn och vuxna, teknikintresserade eller inte.

Tekniska har öppet trots corona, med skillnaden att endast 200 personer per timme släpps in (museet är gigantiskt) och man köper biljetter i entrén. Enligt muséet har det inte varit särskilt lång väntetid för att komma in i sommar, mellan 5 och 30 minuter.

Ett tips är att äta på restaurangen Tekniska by Pontus (som har uteservering på sommaren) har god mat med vegetariskt fokus – och resterna samlas in och blir biogas. Sånt blir man glad av!

Adress: Museivägen 7, buss 69 från Centralen.

11. Fika på Mr Cake

Konditorn Roy Farés gör bullar och tårtor i färger och former som ingen annan. Så gott och inspirerande – ett fikastopp på Mr Cake rekommenderas verkligen!

Adress: Rådmansgatan 12A, T-bana Tekniska Högskolan

Parkeringstips:

I coronatider bör man undvika tunnelbanan. Vi använde den här kartan som visar lämpliga parkeringar och priser.

Hållbarhetskommentar:

ETt stort minus hållbarhetsmässigt är såklart att man inte bör åka tunnelbana just nu. Vi tog oss runt med elbilen och gick endel till fots. Elkickar finns överallt.