Att resa

Semester med elbil – så funkar det

Hur ofta måste ni ladda? Tänk om ni inte hittar någon laddstolpe, då kan ni ju bli stående vart som helst! Är det inte dyrt? Vi får väldigt många frågor om vår elbil sedan vi skaffade den i maj förra året. Den här veckans resa till Stockholm är första gången vi åker på en längre semester med elbil. Vi köpt bilen för att passa hur vi reser i vår vardag och inte den betydligt längre årliga resan till släkten i norr – så hur ska det gå?

Semester med elbil

Varför bytte vi till elbil?
Förra våren gick vi igenom vår ekonomi och insåg att vår bekväma, snygga VW Tiguan var både ett penga- och bensinslukande monster. Jag hade tidigare gjort ett sånt där klimattest där man kan se vad ens livsstil lämnar för klimatavtryck. Bilen var en sådan sak som stack ut och som vi borde kunna ändra ganska enkelt – betydligt enklare än att övertala alla i familjen att bli veganer i alla fall.

Jag blev faktiskt kallsvettig när jag insåg vad vi betalade för bilen varje månad. Besparingar upplåsta i en plåtlåda – pengar som dessutom långsamt rann ut i sanden i takt med att den minskade i värde. Vi kör mest mest korta sträckor: hämtar och lämnar barn på olika ställen, åker och handlar och ibland en helg till min syrra i Göteborg. Det längsta vi kör är till Stockholm och det gör vi bara 1-2 gånger om året. Efter alla uträkningar sålde vi bilen, och leasar nu en BMW i3.

Hur långt kommer man?
Vår bil har en räckvidd på cirka 25 mil. Till vardags är det perfekt, men en semester med elbil till huvudstaden mitt i juli är alltså lite av en utmaning, eftersom mycket AC och tung last kortar räckvidden. Martin kollade upp bra laddplatser på vägen i förväg på sajten uppladdning.nu. Där finns en karta med i princip alla stolpar som finns och vilken effekt de har = hur snabbt det går att ladda. Lite planering, om än minimal, kändes alltså nödvändig.

Hur laddar man?
Vi har konton hos de vanligaste leverantörerna i södra Sverige – Eon, Bee och InCharge – så vi pluggar bara in bilen i lämplig stolpe, drar en laddbricka eller klickar lite i en app, och sen är laddningen igång. Första stoppet gjorde vi i Ljungby och passade på att äta lunch de 45 minuterna det tog att fylla upp batteriet helt. Sen körde vi vidare till Linköping, där vi köpte fika och sträckte på benen en stund, och sedan kom vi oss faktiskt hela vägen till vår slutdestination, Bromma, utan fler stopp.

Är det dyrt att köra elbil?
Det beror ju på vilken annan bil man jämför med och hur mycket man kör. För oss, som kör cirka 1500 mil per år, är det betydligt billigare att leasa den här bilen, än att äga en bensindriven bensinbil som nått 10 000 mil, som vi gjorde tidigare. Kostnaden är fast varje månad så vi vet vilken utgift vi har, och eftersom vi nästan bara laddar hemma är drivmedelskostnaden minimal. Priserna när man laddar ute varierar beroende på laddare – ju kraftfullare desto dyrare – men vi uppskattar att en “full tank” i en snabbladdare på vägen kostar en dryg hundring för vår bil. Totalt laddade vi för en tusenlapp under vårt första elbilsår.

Är elbilar framtiden?
Jag vet att det finns miljömässiga nackdelar med elbilar, som att batteriåtervinningen inte är löst och “tänk om alla skulle köra elbil, då räcker inte elen” och så vidare. Jag tror att om man ska förändra något, så är det allra viktigaste att man börjar. Det går inte att först räkna ut exakt hur allting ska ske, och sedan sätta igång. Då blir det aldrig av.

Det här med att bli fast i ingenstans med tomt batteri då?
Ja det kan ju hända, men soppatorsk kan ju alla bilar få. Och – det går ju att ladda bilen i vilket eluttag som helst om det skulle knipa. Även om det skulle vara lite genant att knacka på i någon liten stuga med laddsladden i hand förstås.

För och nackdelar efter ett år med elbil:

+ Helt galet roligt att köra (det är mest jag som kör för jag blir så otroligt åksjuk annars). Billigare. Genererar inga utsläpp när man kör, dvs skitar inte ned luften i kvarteret. Det går åt hälften så mycket energi vid tillverkningen av den här bilen jämfört med märkets andra bilar. Vi slipper åka och tanka eftersom vi tankar hemma.

Saknar dragkrok. Det finns inte snabbladdare överallt, så på vissa håll behöver man kolla upp var de finns i förväg. Största problemet enligt mig är dock att tillverkningen av batterier i många fall är väldigt tveksam, både miljömässigt och socialt.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *